Japon mürekkebi, geleneksel Japon sanatında kullanılan bir mürekkep türüdür. İs ve hayvansal tutkaldan elde edilmiş karbon siyahından yapılır. Japon mürekkebi, düz siyah çizgiler, renk yıkamaları ve dokulu yüzeyler dahil olmak suretiyle muhtelif efektler yaratmak için kullanılır.
Japon mürekkep resminin zamanı 1.000 yıldan daha eskiye dayanır. En eski Japon mürekkep resimlerinin Budist rahipler tarafınca yapıldığına inanılır. Bu resimler Budist metinlerini resimlemek ve tapınakları ve manastırları süslemek için kullanılırdı.
15. yüzyılda Japon mürekkep resmi daha seküler bir sanat biçimine dönüşmeye başladı. Sanatçılar manzaralar, portreler ve öteki fotoğraf türlerini yaratmak için mürekkep kullanmaya başladılar. Bu devre “Japon Mürekkep Resminin Altın Çağı” olarak bilinir.
Günümüzde Japon mürekkep resmi hala popüler bir sanat biçimidir. Sanat okullarında öğretilir ve dünyanın dört bir tarafındaki sanatçılar tarafınca uygulanır. Japon mürekkep resmi, muhtelif güzel ve etkisinde bırakan sanat eserleri yaratmak için kullanılabilen fazlaca yönlü bir ortamdır.
Malzemeler ve Araçlar
Japon mürekkep resminin temel malzemeleri mürekkep, kâğıt ve fırçalardır.
Japon mürekkebi karbon siyahı ve hayvansal tutkaldan yapılır. İnce ile kalınca içinde muhtelif derecelerde mevcuttur. Kullanacağınız mürekkep türü elde etmeye çalıştığınız etkiye bağlı olacaktır.
Japon kağıdı dut kabuğundan yapılır. Muhtelif ağırlıklarda ve dokularda mevcuttur. Kullandığınız kağıt türü mürekkebinizin akma ve kuruma şeklini etkileyecektir.
Japon fırçaları hayvan kılından yapılır. Kullanacağınız fırça türü, elde etmeye çalıştığınız etkiye bağlı olacaktır.
Japon mürekkebiyle fotoğraf yaparken gereksinim duyabileceğiniz öteki malzemeler içinde su kabı, palet ve fotoğraf standı bulunur.
Teknikler
Japon mürekkep resminde kullanılabilecek muhtelif teknikler vardır. En temel teknik, mürekkebi kağıda yürütmek için bir fırça kullanmaktır. Değişik efektler yaratmak için değişik fırça türleri kullanabilirsiniz. Mesela, yumuşak bir fırça pürüzsüz, eşit bir vuruş yaratırken, sert bir fırça daha dokulu bir vuruş yaratır.
Japon mürekkep resminde çoğunlukla kullanılan bir öteki teknik ise mürekkebi bambu kalemle kağıda uygulamaktır. Bu, fırça kullanmaktan daha akıcı ve anlatım dolu bir çizgi yaratır.
Mürekkebi kağıda uygulamanın yanı sıra, onu renk yıkamaları kurmak için de kullanabilirsiniz. Bunu yapmak için, mürekkebi suyla karışmasını sağlayarak seyreltilmiş bir çözelti oluşturabilirsiniz. Ondan sonra bu çözeltiyi bir fırça ya da bambu kalemle kağıda uygulayabilirsiniz.
Japon mürekkep resmi, muhtelif efektler yaratmak için kullanılabilen fazlaca yönlü bir ortamdır. Ergonomik yaparak, güzel ve etkisinde bırakan sanat eserleri yaratmayı öğrenebilirsiniz.
Kompozisyon
Japon mürekkebi resminin kompozisyonu, dengeli ve görsel olarak cazibeli bir sanat eseri yaratmak için önemlidir. Bir fotoğraf oluştururken, aşağıdaki faktörleri göz önünde bulundurmalısınız:
- Resmin mevzusu
- Resmin boyutu
- Kullandığınız kağıdın türü
- Kullandığınız renkler
Bu faktörleri göz önünde bulundurduğunuzda, resminizi meydana getirmeye başlayabilirsiniz. Bunu, resmin temel öğelerini kağıda çizerek yapabilirsiniz. Kompozisyondan memnun kaldığınızda, resme mürekkep eklemeye başlayabilirsiniz.
Renk Teorisi
Renk teorisi, renklerin iyi mi beraber çalıştığını ve görsel olarak cazibeli bir fotoğraf yaratmanın iyi mi bulunduğunu tahmin etmek için önemlidir. Japon mürekkebi kullanırken, aşağıdaki renk prensiplerini göz önünde bulundurmalısınız:
- Tamamlayıcı renkler
- Benzer renkler
- Üçlü renkler
- Dörtlü renkler
Bu renk prensiplerinin iyi mi işlediğini anlayarak görsel olarak cazibeli ve ahenkli resimler yaratabilirsiniz.
Japon mürekkebi | Japon Sanatı |
---|---|
Karbon siyahı ve öteki malzemelerden meydana getirilen bir mürekkep türü. | Mürekkep kullanarak fotoğraf oluşturma yoluyla meydana getirilen geleneksel bir Japon sanat biçimi. |
Japonya’da yüzyıllardır kullanılmaktadır. | Çoğu zaman görünüm, tabiat ve hayvanları tasvir etmek için kullanılır. |
Muhtelif renk ve kıvamlarda mevcuttur. | Fırça, kalem, çubuk şeklinde muhtelif aletlerle kullanılabilir. |
Çoğu zaman suluboya ve guaj şeklinde öteki tekniklerle beraber kullanılır. | Meditatif ve spiritüel bir tatbik olarak kabul edilir. |
II. Japon Mürekkep Resmi
Japon mürekkep resminin 1000 yılı aşkın bir geçmişe dayanan uzun ve varlıklı bir zamanı vardır. Geleneksel Japon sanatının en eski ve en saygın biçimlerinden biridir.
Japon mürekkep resminin en eski örnekleri 8. yüzyıla, Nara dönemine dayanır. Bu resimler çoğu zaman Budist metinlerini ve sutraları resmetmek için kullanılırdı.
Heian döneminde (794-1185), Japon mürekkep resmi kendine has bir yoldam geliştirmeye başladı. Bu yoldam, yürekli, etkisinde bırakan fırça darbelerinin kullanması ve sadelik ve dinginliğe vurgu yapmasıyla karakterize edildi.
Kamakura döneminde (1185-1333), Japon mürekkep resmi gelişmeye ve olgunlaşmaya devam etti. Bu zamanda, Japon sanatı üstünde derin bir tesiri olan Zen Budizm mektebinin yükselişi görüldü. Zen Budizmi, sadeliğin ve doğrudanlığın önemini altını çizdi ve bu felsefe Zen ressamlarının çalışmalarına yansıdı.
Muromachi döneminde (1333-1573), Japon mürekkep resmi zirveye ulaştı. Bu zamanda Sesshu Toyo ve Soami şeklinde en büyük Japon mürekkep ressamlarından bazılarının eserleri görüldü.
Momoyama döneminde (1573-1603), Japon mürekkep resmi gelişmeye devam etti. Bu zamanda, Japon sanatı üstünde derin bir tesiri olan çay seremonisinin yükselişi görüldü. Çay seremonisi sadelik ve zarafeti vurguluyordu ve bu felsefe çay seremonisi ressamlarının çalışmalarına yansıdı.
Edo döneminde (1603-1868), Japon mürekkep resmi gelişmeye devam etti, sadece hem de gerilemeye de başladı. Bu kısmen, Japon sanatçıları etkilemeye başlamış olan Batı sanatının yükselişinden kaynaklanıyordu.
Edo döneminde Japon mürekkep resminin gerilemesine karşın, bir takım kabiliyetli sanatçı tarafınca uygulanmaya devam etti. Bu sanatçılar içinde Maruyama Okyo ve Shiokawa Bunrin vardı.
Meiji döneminde (1868-1912), Japon mürekkep resmi canlandı. Bu kısmen geleneksel Japon sanat formlarını canlandırmaya çalışan bir takım sanatçının çabalarından kaynaklanıyordu. Bu sanatçılar içinde Yokoyama Taikan ve Hasui Kawase vardı.
Taisho periyodu (1912-1926) ve Showa periyodu (1926-1989) süresince Japon mürekkep resmi gelişmeye ve evrimleşmeye devam etti. Bu zamanda Ito Jakuchu ve Munakata Shiko şeklinde bir takım kabiliyetli sanatçının eserleri görüldü.
Günümüzde Japon mürekkep resmi hala canlı ve popüler bir sanat biçimidir. Ustalaşmış ressamlardan amatörlere kadar fazlaca muhtelif sanatçılar tarafınca uygulanmaktadır. Japon mürekkep resmi, Japonya’nın varlıklı kültürel mirasının bir kanıtı olan güzel ve etkisinde bırakan bir sanat biçimidir.
III. Malzemeler ve Araçlar
Japon mürekkebi boyama için kullanılan malzemeler ve araçlar nispeten basittir ve bir çok sanat malzemeleri mağazasında bulunabilir. Ihtiyaç duyulan temel malzemeler şunlardır:
* Japon mürekkebi (sumi)
* Mürekkep taşı
* Fırçalar
* Kağıt
* Su
Bu temel malzemelere ayrıca, Japon mürekkebiyle fotoğraf yaparken işinize yarayabilecek birkaç çalgı daha vardır, mesela:
* Fırça için bambu muhafazakar
* Bir su kabı
* Bir palet
* Bir yoğurma tepsisi
Kullanılan Japon mürekkebinin türü istenen etkiye bağlı olacaktır. İki ana sumi türü vardır: torishirazu ve torigami. Torishirazu, çoğu zaman daha kalınca, daha opak bir mürekkeptir ve daha kalınca vuruşlar ve yıkamalar için kullanılır. Torigami, çoğu zaman kırılgan detaylar ve gölgelendirme için kullanılan daha ince, daha saydam bir mürekkeptir.
Mürekkep taşı, sumiyi ince bir toz haline getirmek için kullanılır. Fırça, mürekkebi kağıda yürütmek için kullanılır. Japon mürekkep resminde kullanılan kağıt çoğu zaman dut kabuğundan yapılır ve emici özellikleriyle bilinir. Mürekkebi seyreltmek ve değişik gri tonları kurmak için su kullanılır.
Bambu muhafazakar, fırça kullanılmadığında dik tutmak için kullanılır. Su kabı, mürekkebi seyreltmek için su tutmak için kullanılır. Palet, değişik mürekkep renklerini karıştırmak için kullanılır. Yoğurma tepsisi, sumiyi ince bir toz haline getirmek için kullanılır.
Bunlar Japon mürekkebi boyama için ihtiyaç duyulan temel malzemeler ve araçlardır. Birazcık ergonomik yaparak, bu bayağı malzemeleri kullanarak güzel ve etkisinde bırakan sanat eserleri yaratabilirsiniz.
IV. Teknikler
Japon mürekkep resminde kullanılan muhtelif teknikler vardır ve her biri kendine has bir takım özelliğe haizdir. En yaygın tekniklerden bazıları şunlardır:
- Gyo¯sho: Dokulu, taslak tesiri yaratan kuru fırça tekniği.
- Haboku: Daha akıcı, resimsel bir tesir yaratan kaygan fırça tekniği.
- Sumi-e: Yalnız siyah mürekkebin kullanıldığı monokrom bir tekniktir.
- Rinpa: Muhtelif pigmentlerin kullanıldığı renkli bir teknik.
Teknik tarzı sanatçının istediği etkiye ve resmin mevzusuna bağlıdır. Mesela, bir gyo¯sho resmi bir manzarayı tasvir etmek için kullanılabilirken, bir haboku resmi uçan bir kuşu tasvir etmek için kullanılabilir.
Her tekniğin kendine has zorlukları ve ödülleri vardır. Gyo¯sho ustalaşması zor olabilir, sadece güzel, anlatım dolu resimler yaratabilir. Haboku daha bağışlayıcı olabilir, sadece denetim edilmesi de zor olabilir. Sumi-e sıkıntılı bir tekniktir, sadece çarpıcı sonuçlar üretebilir. Rinpa muhtelif efektler yaratmak için kullanılabilen fazlaca yönlü bir tekniktir.
Japon mürekkep boyama tekniklerini öğrenmenin en iyi yolu ergonomik yapmaktır. Değişik teknikleri kontrol edin ve hangisini en fazlaca beğendiğinizi görün. Japon mürekkep boyama hakkındaki daha çok data edinmenize destek olacak kitaplar, DVD’ler ve çevrimiçi eğitimler şeklinde birçok kaynak mevcuttur.
V. Kompozisyon
Kompozisyon, bir sanat eserindeki öğelerin düzenlenmesidir. Japon mürekkep resminde, dengeli ve görsel olarak cazibeli bir fotoğraf yaratmak için kompozisyon esastır. Japon mürekkep resmi yaratırken akılda tutulması ihtiyaç duyulan birkaç mühim kompozisyon ilkesi vardır.
ilk olarak, balans Resmin mühim olduğu. Resmin bir tarafı ya da öteki tarafı fazlaca ağır olmamalı ve elemanlar mekan süresince eşit halde dağıtılmalıdır.
İkincisi, oranlar Resmin unsurları önemlidir. Öğeler birbirleriyle orantılı olmalı ve resmin genel boyutu mevzuya müsait olmalıdır.
Üçüncüsü, ritim resmin önemlidir. Öğeler, hareket ve alaka duygusu yaratacak halde bir arada akmalıdır.
Dördüncüsü, zıtlık Resimde önemlidir. Fer ve karanlığın, olumlu ve olumsuz alanın ve değişik dokuların kullanması bir kontrast ve görsel alaka duygusu yaratabilir.
En son, birlik Resmin mühim olduğu. Bütün unsurlar tutarlı ve birleşik bir tüm kurmak için beraber çalışmalıdır.
Bu kompozisyon prensiplerini izleyerek dengeli, görsel olarak cazibeli ve etkisinde bırakan Japon mürekkep resimleri yaratabilirsiniz.
VI. Renk Teorisi
Japon mürekkep resminde, renk bir ahenk ve balans duygusu yaratmak için kullanılır. Renkler çoğu zaman nefes ve topraksıdır ve derinlik ve atmosfer duygusu yaratmak için kullanılır. Japon mürekkep resminde kullanılan en yaygın renkler siyah, beyaz, gri ve kahverengidir.
Siyah, Japon mürekkep resminde en mühim renktir. Nesnelerin ana hatlarını kurmak ve gölgeler yaratmak için kullanılır. Beyaz, vurgular kurmak ve resme kontrast eklemek için kullanılır. Gri, derinlik ve atmosfer hissi yaratmak için kullanılır. Kahverengi, ısı ve toprak hissi yaratmak için kullanılır.
Japon mürekkep resmindeki renkler nesnelerin realist temsillerini yaratmak için kullanılmaz. Bunun yerine, bir ruh hali ve atmosfer duygusu yaratmak için kullanılır. Renkler, göze hoş gelen bir balans ve ahenk yaratmak için dikkatlice seçilir.
VII. Mevzu
Japon mürekkep resminin mevzusu geniş ve çeşitlidir ve hem organik aynı zamanda insan yapımı mevzuları kapsar. Birtakım yaygın mevzu başlıkları şunlardır:
- Manzaralar
- Çiçekler
- Kuşlar
- Hayvanlar
- İnsanlar
- Mimarlık
- Nesneler
- Günlük hayattan görüntüler
- Dini ve mitolojik temalar
Mürekkep ressamları çoğu zaman mevzularını bayağı ve stilize bir halde tasvir etmeyi, kuvvetli ve çağrışımlı bir imaj yaratmak için yalnızca birkaç fırça darbesi kullanmayı tercih ederler. Olumsuz alanın kullanması da Japon mürekkep resminin mühim bir unsurudur, bundan dolayı kompozisyonda bir balans ve ahenk duygusu yaratmaya destek olabilir.
Mevzu, herhangi bir sanat eserinin en mühim unsurlarından biridir ve Japon mürekkep resminde de vaziyet değişik değildir. Mevzu tarzı, fazlaca muhtelif duygu ve fikirleri aktarabilir ve ek olarak sanatçı ile seyirci içinde benzersiz ve şahsi bir bağ meydana getirmeye destek olabilir.
Mürekkebin Kağıda Uygulanması
Bu kısımda, Japon mürekkep resminde mürekkebi kağıda uygulamanın değişik yöntemlerini ele alacağız. Fırça darbelerinin temel tekniklerinin yanı sıra katmanlama ve harmanlama şeklinde daha gelişmiş teknikleri de ele alacağız.
Mürekkebi kağıda uygularken hatırlanması ihtiyaç duyulan en mühim şey yavaş ve dikkatli çalışmaktır. İşlemi aceleyle yapmak bulanık ve belgisiz bir resimle neticelenecektir. Mürekkep katmanlarını kurmak ve bu tarz şeyleri muntazam bir halde harmanlamak için süre ayırın.
Japon mürekkep resminde kullanılan iki ana fırça darbesi türü vardır: yatay ve dikey. Yatay fırça darbeleri resmin temel yapısını kurmak için kullanılırken, dikey fırça darbeleri teferruat ve doku eklemek için kullanılır.
Yatay bir fırça darbesi kurmak için fırçayı baskın elinizde tutun ve ucunu mürekkebe batırın. Peşinden, hafifçe bir dokunuşla fırçayı kağıt üstünde yumuşak, akıcı bir hareketle çizin. İstediğiniz sayıda fırça darbesi oluşturana kadar bu işlemi tekrarlayın.
Dikey bir fırça darbesi kurmak için fırçayı baskın elinizde tutun ve ucunu mürekkebe batırın. Peşinden, hafifçe bir dokunuşla fırçayı kağıt üstünde yumuşak, akıcı bir hareketle aşağı doğru çekin. İstediğiniz sayıda fırça darbesi oluşturana kadar bu işlemi tekrarlayın.
Yatay ve dikey fırça darbelerine ayrıca, Japon mürekkep resminde kullanılabilecek bir takım başka teknik daha vardır. Bu teknikler şunları ihtiva eder:
- Noktalama: Bu teknik, kağıt üstünde minik, dairesel işaretler kurmak için kullanılır.
- Karalama: Bu teknik, kağıtta dokulu bir tesir yaratmak için kullanılır.
- Gölgelendirme: Bu teknik, aleni tonlardan koyu tonlara doğru kademeli bir geçiş yaratmak için kullanılır.
- Yıkama: Bu teknikte kağıt üstünde geniş bir mürekkep alanı oluşturulur.
Japon mürekkebi resimlerinizde değişik fırça darbeleri ve teknikler deneyerek fazlaca muhtelif efektler yaratabilirsiniz.
IX. Resminizi Kurutma ve Çerçeveleme
Resminiz bittiğinde, çerçevelemeden ilkin tamamen kurumasını sağlamak önemlidir. Bu, kullandığınız kağıt türüne ve iklime bağlı olarak birkaç günden birkaç haftaya kadar sürebilir. Fotoğraf kuruduktan sonrasında, geleneksel bir Japon çerçevesi ya da çağıl bir çerçeve kullanarak çerçeveleyebilirsiniz.
Bir Japon resmini çerçevelerken, fotoğraf için doğru boyutta ve halde bir çerçeve kullanmak önemlidir. Çerçeve ek olarak ahşap ya da bambu şeklinde resimle ahenkli bir malzemeden yapılmalıdır.
Geleneksel bir Japon çerçevesi kullanıyorsanız, tabloyu bir yardımcı kağıdı kullanarak çerçeveye tutturmanız gerekecektir. Yardımcı kağıdı, dut kağıdı ya da pirinç kağıdı şeklinde sağlam bir malzemeden yapılmalıdır.
Fotoğraf yardımcı kağıdına yapıştırıldıktan sonrasında, yardımcı kağıdını çerçeveye yapıştırabilirsiniz. Bunu yapıştırıcı, bant ya da zımba şeklinde muhtelif yöntemler kullanarak yapabilirsiniz.
Çağıl bir çerçeve yaparken, tabloyu bir paspartu kullanarak çerçeveye tutturmanız gerekecektir. Paspartu, asitsiz kağıt ya da paspartu tahtası şeklinde tabloyla ahenkli bir malzemeden yapılmalıdır.
Fotoğraf mata yapıştırıldıktan sonrasında, matı çerçeveye yapıştırabilirsiniz. Bunu yapıştırıcı, bant ya da zımba şeklinde muhtelif yöntemler kullanarak yapabilirsiniz.
Resminiz çerçevelendikten sonrasında, uzun seneler süresince tadını çıkarabilirsiniz.
S: Japon mürekkebi nelerdir?
A: Japon mürekkebi, karbon siyahı ve tutkaldan meydana getirilen bir tür siyah mürekkeptir. Sumi-e ve shodo şeklinde geleneksel Japon sanatlarında kullanılır.
S: Japon mürekkebinin değişik türleri nedir?
A: Japon mürekkebinin iki ana türü vardır: sıvı mürekkep ve katı mürekkep. Sıvı mürekkep karbon siyahı ve sudan yapılırken, katı mürekkep karbon siyahı ve tutkaldan yapılır.
S: Japon mürekkebi geleneksel Japon sanatında iyi mi kullanılır?
A: Japon mürekkebi, sumi-e ve shodo şeklinde geleneksel Japon sanatlarını yaratmak için kullanılır. Fırçayla kağıda uygulanır ve düz çizgiler, yıkamalar ve dokular şeklinde muhtelif efektler yaratmak için kullanılabilir.
0 Yorum